Afscheid van Peru en kennismaking met Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Sofie Doorman - WaarBenJij.nu Afscheid van Peru en kennismaking met Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Sofie Doorman - WaarBenJij.nu

Afscheid van Peru en kennismaking met Cuba

Blijf op de hoogte en volg Sofie

12 December 2012 | Cuba, Havana

Hola!

Ik zit nu in het bijzondere Cuba, in een veel te luxe hotel waar deuren voor je open worden gehouden, life piano muziek in een van de restaurants wordt gespeeld en, niet te vergeten, met een zwembad op het dak. Met mijn beste vriendin Merel en haar moeder genieten we hier met volle teugen van maar natuurlijk gaan we ook vaak het hotel uit om Havana te ontdekken.

Eerst Cusco, de laatste week in de talenschool (daar woon je altijd, dus ook toen ik vrijwilligerswerk deed) was zoals altijd erg gezellig maar ook een beetje gek, dat ik al deze mensen met wie ik 2 maanden op heb getrokken en een band mee heb gekregen zou verlaten was een verdrietig idee. Tegelijkertijd was er het vooruitzicht dat mijn familie, beste vriendin en haar moeder naar Cusco zouden komen natuurlijk wel weer erg leuk.
De ontmoeting met alle mensen van thuis was heel speciaal en ik heb alle goede restaurantjes van Cusco laten zien, we zijn naar het chocolade museum geweest, hebben mooie marktjes bezocht en ik heb ze meegenomen naar mijn vrijwilligersproject. Dit laatste was erg leuk, we gingen met de kindjes een stukje lopen en op een plein spelen. Ik had veel fruit gekocht en omdat ze dit niet heel vaak krijgen, was dit als snoep voor ze. Het afscheid van de kinderen en de begeleiders was uiteindelijk nog emotioneler dan ik had verwacht, de hoofdlerarles kreeg tranen in haar ogen omdat ik weg ging en dat maakte het voor mij ook weer bijzonderder. Later deze week heb ik nog een keer met een paar moeders op het plein in Cusco afgesproken en toen hadden ze een typisch Peruaanse pop en speciaal brood als kadootje voor me meegenomen namens alle ouders, super lief. Gelukkig heb ik nog een paar blijvende dingen achtergelaten en wat kunnen betekenen voor hun kerstviering, het voelt raar om zomaar weg te gaan en ze 'in de steek te laten'.
Dinsdag zijn we naar de sacred valley geweest waar we verschillende ruines hebben bezocht en woensdag naar Machu Picchu, want dat konden ze natuurlijk niet missen en ik klaag er ook niet over om deze prachtige ruine voor een tweede keer te zien. Ook hebben we, als verassing voor mij, nog echt Sinterklaas gevierd! Inclusief dobbelspel, pepernoten (die ik natuurlijk erg gemist had) en chocolademunten was dit een echt feestje.
De laatste vrijdag heb ik met Merel en Fleur en een groep vrienden van de talenschool gekookt, dat was erg gezellig en ik vond het leuk om iedereen aan elkaar voor te kunnen stellen. 's Avonds ben ik nog mee uitgeweest en daarna was het toch echt tijd voor het definitieve afscheid van alle mensen die ik heb leren kennen in Cusco, het is heel raar om te bedenken dat ik ze nooit meer zie en ik zal met een heel gelukkig gevoel terug denken aan mijn tijd in Cusco.
Het was een bijzondere week, voelde toch ook een beetje gek om met mijn familie op de plek te zijn waar ik 2 maanden mijn eigen avontuur en leventje had gehad, maar het was erg leuk dat ze hebben kunnen komen. Afgelopen weekend zijn mijn ouders en zusje weer terug naar huis gevlogen en ben ik met Merel en haar moeder naar Cuba gevlogen.
Havana is een hele bijzondere stad, alles is vervallen maar de gebouwen zijn heel indrukwekkend en iedereen is vrolijk en super aardig (en muzikaal!). Je merkt wel meteen hun trucjes; eerst de behulpzame Cubaan uithangen en vervolgens vragen om een beetje geld, wat melk of misschien een stukje zeep omdat hier moeilijk aan te komen is in cuba. We hebben ondertussen een tas gemaakt met zeepjes uit het hotel en banaantjes zodat we deze kunnen uitdelen, dat is heel leuk om te doen en voelt beter dan geld geven.

Internet kost hier veel geld dus ik zal niet veel bereikbaar zijn. Zaterdag vertrekken we voor een 4daagse trip (er komt vrijdag ook een vriendin van de moeder van Merel hier naartoe die vanaf dan met ons meereist) en vervolgens blijven we nog 4 dagen op het eiland Varadero om lekker te relaxen. 23 december kom ik terug en dan is het tijd voor kerst! Ik laat weer van me horen.

Veel liefs, Sofie

  • 13 December 2012 - 01:27

    Je Voormalige Andere Helft In Cusco:

    Deden wij ook in Cuba! Tasjes maken met zeep en pennen enzo!
    Mis je , lief! Zullen we skypen zodra je thuis bent?
    xx

  • 23 December 2012 - 19:49

    Sofie Doorman:

    lieve voormalige wederhelft wij gaan snel skypen!:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Maandag 8 oktober begint mijn avontuur in Peru. Via Activity International heb ik een programma geboekt, dit bestaat uit 4 weken een talencursus Spaans en daarna 4 weken vrijwilligerswerk. Ik ga werken bij een project voor ondervoede kinderen van 6 maanden tot 3 jaar oud, die vooral een beetje extra aandacht en liefde nodig hebben. Gedurende deze 8 weken woon ik in een studentenhuis. Als de mogelijkheid zich voor doet, zou ik graag na deze 8 weken nog rondreizen door Zuid Amerika met mensen die ik heb ontmoet tijdens mijn tijd in Peru, maar hiervoor heb ik nog niks gepland. Geen idee dus hoe lang mijn reis gaat duren, ik laat me verassen!

Actief sinds 06 Maart 2013
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 17931

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2012 - 15 Januari 1970

Spaans leren en vrijwilligerswerk doen in Peru

Landen bezocht: