machu picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sofie Doorman - WaarBenJij.nu machu picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sofie Doorman - WaarBenJij.nu

machu picchu

Blijf op de hoogte en volg Sofie

24 Oktober 2012 | Peru, Cuzco

Ik ben al helemaal in Peru aan het integreren, na een tijdje geleden alpaca (een schattige kleine harige lama die hier leeft) te hebben gegeten, was het vorige week de beurt aan cavia, oftewel cuy! Met 4 meisjes gingen we naar een echte cuyeria met alleen peruanen, die de moeder van het gastgezin van een meisje had getipt, aan de rand van cusco om cuy eten als lunch. Cuy is zo zwaar voor je maag dat je het beter niet als avondeten kan eten en ook is het goed om er cola bij te drinken. Zoals op de foto te zien wordt de cuy in zijn geheel geserveerd, inclusief tandjes, nageltjes, oogjes en ja, zelfs de organen. Het was moeilijk te eten omdat je het gewoon eraf moet scheuren met je handen en dan van de botjes af eten, maar het smaakte redelijk, kip maar dan iets minder lekker en een beetje bitter. Het was een bijzondere ervaring, ook omdat alle peruanen om je heen doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, maar vooral omdat je je zo bewust bent van wat je eet. Ik ben blij dat ik het een keer gedaan heb maar ik zal het niet snel nog een keer bestellen.
Vervolgens vertrok ik zaterdag met 7 andere mensen van de talenschool voor de inca jungle trail! De eerste dag gingen we mountainbiken, het was op een autoweg in de bergen en alleen maar naar beneden, het enige wat je hoefde te doen was remmen en bij de bochten goed opletten of er niet net een auto omhoog kwam gescheurd. Het was geweldig om naar beneden te racen tussen de prachtige bergen en met de wind door je haren, ik had niet verwacht dat ik dit zo vet zou vinden! In een paar uur met een stuk of 3 pauzes waren we beneden. Vervolgens werden we met een busje naar het raften gebracht: met zoveel mogelijk muggenspul en zonnebrand stapten we de raft in. Na 3 minuten brak de peddel van de begeleider in onze boot dus moest ik de mijne afgeven, wat helemaal niet erg was want toen mocht ik voorop op de rand van de raft zitten! Met de enorme golven waar we recht opaf vaarden was dit heel vet. Vervolgens gingen we weer het busje in, zonder de gelegenheid om te douchen oid, en werden we naar het bos gebracht vanwaar we een wandeling van zo´n 45 minuten omhoog maakten in het donker met zaklampen. Het voelde of we door de jungle liepen en was heel mooi maar ook vermoeiend na het mountainbiken en raften. Toen kwamen we aan bij het ´monkeyhouse´. Iedereen blij, eindelijk lekker douchen, niet dus... Er waren buiten 3 houten hokjes met een douche erin zonder warm water of plek om je kleren te laten dus alles werd meteen lekker stoffig, maarja beter dan niks! Vervolgens had de familie van het monkey house een heerlijke maaltijd voor ons gemaakt, gingen we nog even kaarten en daarna lekker naar bed. De volgende ochtend konden we ´uitslapen´, om 7 uur ging de wekker. Eerst liepen we een paar minuutjes omhoog naar een huisje waar ons alles verteld werd over het maken van koffie en waar we traditionele kleding konden passen, erg leuk! Vervolgens begon het wandelen, aan het begin een heel stuk omhoog wat in de vroege ochtend en hoog in de bergen erg vermoeiend was. Daarna werd het beter, we liepen over een pad van minder dan een meter breed met aan de ene kant een stijle rotswand om hoog en aan de andere kant een stijle rotswand omlaag.. geweldig! Het was zo mooi en bijzonder om daar te lopen, de omgeving was overweldigend en je vergeet de afstand die je op dat moment aan het afleggen bent. De wandeling van deze dag eindigde bij heetwaterbronnen, dat kan natuurlijk niet beter! We konden even heerlijk relaxen. Vervolgens hadden we het avondeten en we sliepen in een beetje een vies, klein hostel. De derde dag begon met tokkelen hoog boven een rivier. In totaal waren er 6 touwen: het langste touw was 500 m lang en er konden snelheden van 90 km per uur behaald worden, ook mochten we op zn kop, achteruit, of wat we maar wilden, dus dat was super! De hele middag hebben we langs een treinspoor gewandeld, dit was heel vermoeiend omdat er niet veel aan de omgeving veranderde, de moeheid in de benen toesloeg en de blaren goed te voelen waren. Het was dan ook heerlijk toen we eindelijk bij ons hostel aankwamen: elke kamer had een eigen (warme!) douche en er waren schone handoeken. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een schone handoek en een warme, schone douche. Deze avond zijn we vroeg gaan slapen want de volgende dag moesten we om 3:30 op! We vertrokken om 4:30 naar machu picchu en om 5 uur kwamen we aan onderaan de berg. Het was verschrikkelijk om na deze 3 vermoeiende dagen in aller vroegte een uur lang alleen maar stijle trappen omhoog te lopen, maar we wisten waar we het voor deden, het voelde heel goed om uiteindelijk boven aan te komen en het uitzicht tijdens de wandeling was waanzinnig. De hitte van het wandelen veranderde al gauw naar de kou van de vroegte en de hoogte en de poncho´s kwamen tevoorschijn want het begon te regenen. Na een half uurtje uitgerust te hebben gingen we machu picchu in, het was even een teleurstelling toen van machu picchu niks te zien was vanwege alle mist (en we ook de zonsopgang niet konden zien, wat de reden was dat we zo vroeg vertrokken) maar gelukkig klaarde het snel op en stopte het met regenen. Onze gids gaf ons een tour van ongeveer 3 uur waar ik eerlijk gezegd weinig van heb meegekregen. Om 9 uur gingen we lunchen en toen kwam de volgende uitdaging: het beklimmen van Wayna Picchu. Dit is een berg naast Machu Picchu en ook ongeveer een uur omhoog klimmen. Ik weet niet waar ik de energie vandaan haalde maar ineens had ik er heel veel zin in en ben in een half uur omhoog gelopen. Daar hadden we echt een geweldig uitzicht, ik heb nog nooit in mijn leven zoiets moois gezien. Na heel veel foto´s gemaakt te hebben gingen we weer naar beneden en vervolgens hebben we met zn alle een plekje in het gras gezocht en 1,5 uur geslapen, van mensen die af en toe wakker waren hoorde ik dat er veel foto´s van ons zijn gemaakt toen. Het is natuurlijk ook heel gek om, als je midden in een van de wereldwonders bent, even een dutje te gaan doen. Aan het einde van de middag zijn we nog even naar heetwaterbronnen gegaan maar dat was niet zo´n succes want ze waren erg vies. Daarna hebben we een leuk restaurantje gezocht om te eten, vervolgens hadden we de trein van half 10, de bus en waren we om half 2 thuis. Ik heb uiteraard heerlijk geslapen en sinds vanochtend eindelijk weer schone kleren aan. Ondanks dat mijn benen onder de muggenbulten zitten, ik blaren onder mijn voeten heb en nog steeds niet helemaal fit ben was dit een geweldige trip! De foto´s komen morgen!

Heel veel liefs, Sofie

  • 24 Oktober 2012 - 23:31

    Gerdie:

    Goh Sofie ,
    Ik heb met stijgende verbazing je verslag zitten lezen.
    Wat een activiteiten in zo'n korte tijd.
    Gelukkig vond je alles erg leuk, dan kun je het ook langer vol houden.
    Ik weet niet of ik alles gedurfd had wat jij gedaan hebt. Al was ik toen ik jonger was
    ook gek op al die uitdagingen.

    Nog heel veel plezier, geniet er van Liefs Gerdie

  • 24 Oktober 2012 - 23:31

    Gerdie:

    Goh Sofie ,
    Ik heb met stijgende verbazing je verslag zitten lezen.
    Wat een activiteiten in zo'n korte tijd.
    Gelukkig vond je alles erg leuk, dan kun je het ook langer vol houden.
    Ik weet niet of ik alles gedurfd had wat jij gedaan hebt. Al was ik toen ik jonger was
    ook gek op al die uitdagingen.

    Nog heel veel plezier, geniet er van Liefs Gerdie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Maandag 8 oktober begint mijn avontuur in Peru. Via Activity International heb ik een programma geboekt, dit bestaat uit 4 weken een talencursus Spaans en daarna 4 weken vrijwilligerswerk. Ik ga werken bij een project voor ondervoede kinderen van 6 maanden tot 3 jaar oud, die vooral een beetje extra aandacht en liefde nodig hebben. Gedurende deze 8 weken woon ik in een studentenhuis. Als de mogelijkheid zich voor doet, zou ik graag na deze 8 weken nog rondreizen door Zuid Amerika met mensen die ik heb ontmoet tijdens mijn tijd in Peru, maar hiervoor heb ik nog niks gepland. Geen idee dus hoe lang mijn reis gaat duren, ik laat me verassen!

Actief sinds 06 Maart 2013
Verslag gelezen: 3696
Totaal aantal bezoekers 17908

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2012 - 15 Januari 1970

Spaans leren en vrijwilligerswerk doen in Peru

Landen bezocht: